Cookie Settings

Kilparatojen nuori kapinallinen

Kun 21-vuotias Wuppertalin kasvatti alkaa määrätietoisesti kertoa harrastuksestaan, on ilmiselvää, että hänelle kyse ei ole ainoastaan ajanvietteestä. Noin viiden vuoden ajan tämä nuori hurjapää on kiertänyt moottoriratoja ja nykyisin nimi ”Schmiddel” ei suinkaan ole moottoripyöräpiireissä tuntematon.

Moottoripyöräily on aina kiehtonut minua. Nuorempana suurin unelmani oli kilpa-ajoihin osallistuminen.

Kilpailemisen hän aloitti vuonna 2011, jolloin hän myös kohtasi ensimmäiset vastoinkäymiset. Kamppaileminen kilpailemisen, työelämän ja itsenäistymisen välillä osoittautui haastavaksi. Varsinkin alkuun yhteistyökumppaneiden löytäminen oli hankalaa, sillä aloittelevien kilpa-ajajien sarjat eivät tarjonneet sponsoreille riittävää näkyvyyttä. Harrastus vaati kuitenkin yhä enemmän ja enemmän rahaa. Pian harrastuksesta kasvoi elämäntapa ja elämän muut osa-alueet kulkivat harrastuksen ehdoilla. Päivät kuluivat töissä ja kaiken muun ajan Schmiddel käytti moottoripyörän kunnostamiseen, kisaviikonloppujen suunnitteluun sekä yleisten asioiden organisoimiseen.

Minulla oli aina selkeä päämäärä ja tiesin, mitä todella halusin. Unelmieni avulla jaksoin painaa eteenpäin stressistä ja vapaa-ajan puutteesta huolimatta.

Ensimmäiseen kilpailuunsa Schmiddel otti osaa 17-vuotiaana hänen suosikkiradallaan Fischereihafenin kilpailussa ja menopelinä toimi Aprilia RS125 – moottoripyörä.

Vuonna 2013 hän hankki Aprilian RS250:n ja viritti sen kilpailukäyttöön sopivaksi. 67 hevosvoiman voimin saavutti huippunopeudeksi 210 km tunnissa ja Schmiddel ottikin osaa useisiin kilpailuihin. Hän kaasutteli esimerkiksi CZ Road Racing – sarjan kilpailuissa vierailevana kuskina ja osallistui jälleen Fischereihafenin kilpailuun Bremerhavenissa. Nimi Shcmiddel oli jatkuvasti tuttu näky tulostaulun viiden parhaan joukossa.

Vuonna 2014 hän toteutti yhden unelmistaan hankkiessaan Yamahan R6 – pyörän ja tuunatessaan sen kilpailukäyttöön. Nyt hevosvoimia löytyi jopa 120 ja pyörän huippunopeuskin nousi mahtavaan 270 kilometriin tunnissa. Uuden menopelin hankinta mahdollisti osallistumisen tulokkaana IRRC – sarjaan kaudeksi 2015.

Uudessa sarjassa tunsin heti oloni kotoisaksi. Yleisömäärät, tunnelma ja radat ovat kaikki täällä suurempia ja mahtavampia, Scmiddel hehkuttaa.

Mitä korkeammassa luokassa kilpaillaan, sitä monimutkaisemmaksi kisat muodostuvat ja myös matkat kilparadoille kasvavat. Useimmiten kisaviikonloppu alkaakin jo varhain torstaiaamuna. Ensin on edessä matka kilpailualueelle, minkä jälkeen viikonlopun ohjelma muodostuu harjoituksista, aika-ajoista ja tietysti itse kilpailusta. Kaiken tämän jälkeen on edessä pitkä ja uuvuttava kotimatka.

Useimmiten matkaa kertyy kodin ja kisapaikkakunnan välillä satoja kilometrejä. Monesti maanantaiaamut ovat raskaita ja töihin keskittyminen muutaman tunnin yöunien jälkeen on hankalaa. Asiaa ei auta se, että sekä kilpaileminen että työni ovat molemmat fyysisesti kuluttavia, sanoo Schmiddel, joka työskentelee työkalujen tuotannossa.

Kilpailukaudella lepääminen jää muutenkin vähälle.

Muut isommat tiimit saapuvat kisapaikoille valtavien rekkojensa kanssa, joista löytyy täydellisesti sisustetut makuutilat kaikilla mukavuuksilla. Itse kurvaan paikalle vanhalla Mersun sprintterilläni, jossa nukun ohuella patjalla moottoripyöräni vieressä, hän naureskelee.

Lähtökohdista huolimatta kilpailijoiden kesken vallitsee mahtava yhteishenki ja kaikki ovat yhtä suurta perhettä. Oli kyse sitten mekaanikoista, valokuvaajista tai muista tiimin jäsenistä, kaikki ovat osa porukkaa ja tekevät töitä samojen tavoitteiden eteen. Schmiddelin mukaan hän on aina nauttinut kanssakilpailijoiden kunnioitusta huolimatta nuoresta iästään ja taloudellisista haasteista.

Moottoriurheilu tempaa mukaansa ja tarjoaa parhaimmillaan upeita elämyksiä. Lajilla on kuitenkin varjopuolensa, sillä korkeat nopeudet ja haastavat radat tekevät moottoripyöräilystä myös erittäin vaarallisen urheilulajin. Vakavat onnettomuudet sekä loukkaantumiset ovat alati läsnä.

Myös Schmiddel koki viime vuonna vakavan onnettomuuden. Aiemmin hän oli selvinnyt ainoastaan pienemmillä tärskyillä ilman suurempia loukkaantumisia. Kauden yhdeksännen kilpailun aika-ajoissa Tšekin Horicessa rytisi pahasti ja onnettomuuden seurauksena Schmiddelin sääri- ja pohjeluu sekä nilkka murtuivat. Myös useampi selkä- ja niskanikama murtuivat. Onnettomuus oli luonnollisesti järkytys hänelle itselleen sekä hänen perheelleen, mutta myös koko moottoriurheilua seuraavalle maailmalle. Video onnettomuudesta levisi nopeasti ja järkytti monia lajin parissa toimivia tahoja.

Onnekseni sain jälleen huomata, kuinka upeaa porukkaa koko moottoripyöräyhteisö on. Olin saapunut Tšekkeihin yksin, mutta onnettomuuden jälkeen muiden tiimien jäsenet kuljettivat tavarani Saksaan ja organisoivat muut juoksevat asiat. He olivat koko ajan tukenani, enkä voi kiittää heitä tarpeeksi, Schmiddel riemuitsee.

Pitkän kuntoutusjakson jälkeen hän on jälleen kunnossa, eikä aio luovuttaa. Ajaminen jatkuu hänen osaltaan nykyisin IRRC Racing – sarjassa uuden pyörän ja uusien yhteistyökumppanien voimin.

Me Weralla toivomme hänelle kaikkea hyvää ja tulemme jatkossakin tukemaan omaa Tool Rebeliämme.