Cookie Settings

Mönkijän kyydissä rapa roiskuu!

Englanninkielinen termi All-Terrain Vehicle (ATV) olisi suoraan suomeksi käännettynä ”kaikkien olosuhteiden ajoneuvo”. Kansankielessä kyseinen vempele tunnetaan kuitenkin paremmin nimellä mönkijä. Alkuperäisen nimensä mukaisesti mönkijä on joka tapauksessa menopeli, joka sopii monipuolisiin olosuhteisiin huomattavasti monia muita ajoneuvoja paremmin.

Mönkijät muistuttavat monin tavoin moottoripyörää, mutta kaksi ylimääräistä rengasta antavat sille vakautta hitaammilla nopeuksilla ajettaessa. Ominaisuuksiltaan mönkijät ovat parhaimmillaan kuoppaisilla hiekkateillä sekä mudassa, kun olosuhteet ovat raskaat ja haastavat.

Mönkijä on Suomessakin sallittu menopeli tieliikenteessä, mutta silti ainakin kaupungeissa sellaisen bongaaminen ei ole kovin tavallista.

 

Tällä kertaa haluamme esiteillä teille myymäläpäällikkö Franz-Josef Schneiderin, joka on Saksassa Regensburgin alueella tunnettu moottoripyörien sekä niihin liittyvien tarvikkeiden kauppias. Työskenneltyään 12 vuotta armeijassa hän päätti kokeilla jotain uutta ja vuonna 2008 hän aloittikin moottoripyörätarvikkeiden myyjänä tavoitteenaan edetä urallaan kaupan johtajaksi asti. Neljä vuotta myöhemmin hän saavutti tavoitteensa, kun hänet nimitettiin kaupan myymäläpäälliköksi.

Tämä ei kuitenkaan vielä tee Schneiderista Tool Rebelia.

Frans-Josef on aina ollut intohimoinen moottoripyöräilijä. Vuonna 2000 hän loukkaantui vakavasti ja hänelle olikin erityisen vaikeaa ripustaa moottoripyörähanskat naulaan ja jättää rakas harrastus. Muutama vuosi myöhemmin hänelle tarjottiin tilaisuutta, jota hänen oli vaikea vastustaa. Työnsä puolesta Schneiderille avautui mahdollisuus lähteä koeajamaan mönkijöitä. Hänen intohimonsa moottoripyöräilyä kohtaan heräsi uudelleen ja tällä kertaa hänen kiinnostuksensa kohdistui nimenomaan nelipyöräisiin. Ei kulunut kauaakaan, kun hän hankki itselleen ihka ensimmäisen mönkijänsä, Yamaha 200 Blasterin, kaksitahtisen 200:n hevosvoiman hirviön!

Tuntui siltä kuin olisin syntynyt ajamaan nelipyöräisellä alusta alkaen, Schneider hehkuttaa.

Tämä oli kuitenkin vasta alkusoittoa Frans-Josefin tarinalle.

Sporttisemmat mönkijät on usein rakennettu suorituskyky edellä ja kilpa-ajoon tarkoitetut mönkijät eivät ole välttämättä yhtä käytännöllisiä kuin tavalliset mallit. Jotta kuoppaisilla ja mutaisilla metsäteillä voi ajaa kilpaa menestyksekkäästi, on ajoneuvon oltava ennen kaikkea tehokas, mutta myös kevytrakenteinen ja tasapainoinen. Myös jousituksen on oltava erinomainen. Kun Schneider päätti investoida sporttisempaan malliin, hän aloitti siltä seisomalta myös kilpailemisen.

Haastattelumme aikana käy selvästi ilmi, että mönkijöillä kilpaileminen on hyvin yhteisöllistä toimintaa. Kilpailuissa ja niiden järjestämiseen liittyvässä oheistoiminnassa vallitsee ystävällinen toveruus sekä omien tiimiläisten että pahimpien kilpakumppanien kesken. Kuten kaikessa moottoriurheilussa, myös mönkijöillä kilpaillessa rahalla sekä yhteistyökumppaneilla on toki suuri merkitys. Euroopassa mönkijäkilpailut eivät valitettavasti ole suosittua koko kansan urheilua, minkä vuoksi sponsoreiden haaliminen on haastavaa.

Kuskit ovat monesti omillaan ja toimintaa rahoitetaan omakustanteisesti, Schneider toteaa.

Ajoneuvot, varaosat sekä kilpailujen osallistumismaksut jäävät monesti kuskien itsensä maksettaviksi. Nuorille kuljettajille kilpailutoiminnan järjestäminen on usein haastavaa, sillä raha-asiat on sovitettava yhteen normaalin elämisen kanssa. Ainoastaan intohimoisimmilla harrastajilla on sisua ja päättäväisyyttä jatkaa toimintaa, mutta monesti toiminnan rahoittaminen voi muodostua liian vaikeaksi.

Vuonna 2004 Frans-Josef perusti Saksan Regensburgiin kaupungin ensimmäisen Mönkijä-seuran tarkoituksenaan avustaa nuoria kuljettajia uran alkumetreillä sekä edistää mönkijäurheilun tunnettuutta Saksassa. MADHEAD Racing Teamin väreissä ajaa tällä hetkellä viisi kuljettajaa, jotka kilpailevat eri sarjoissa. Vuonna 2013 Schneider itse voitti Saksan ATV-sarjan mestaruuden.

Harmikseen Schneider ei pystynyt osallistumaan seuraavana vuonna sarjaan puolustaakseen titteliään, mutta hän on edelleen täynnä intoa ja valmis voittamaan mestaruuden takaisin, kun mahdollisuus kilpailemiseen taas aukeaa.

Meidän silmissämme Franz-Josef Schneider on puhdasverinen Tool Rebel. Eikä ainoastaan sen takia, että hän on fanaattinen Weran työkalujen ystävä, vaan kuunnelkaapa tätä:

Jos minulle tulee haava, veri joka minusta vuotaa on väriltään Weran vihreää, Schneider vakuuttaa.

Intohimo ja vankka usko omiin tavoitteisiin ajavat Schneideria eteenpäin ja hän on aina valmis sisukkaasti haastamaan itsensä sekä vallitsevat normit.

Me Weralla toivomme hänelle onnea ja menestystä tuleviin koitoksiin.