Cookie Settings

Joni Hytti – Uskalias autojen rakentaja

 

Weran työkaluja on myyty Suomessa jo useamman vuosikymmenen ajan ja kuten muuallakin maailmassa, myös Suomessa Weran tuotteilla on uskolliset kannattajansa. Ensimmäisenä kotimaisena ”Tool Rebelinä” esittelemmekin vantaalaisen Joni Hytin. Joni on intohimoinen ja aktiivinen autojen rakentaja ja hän on harrastellut erilaisten menopelien parissa jo parikymmentä vuotta. Jonin repertuaariin eivät kuulu tavalliset Toyota Corollat, vaan hänen kohteensa ovat erikoisemmat vehkeet, kuten klassiset jenkit ja eurooppalaiset superautot.

Monsterimaista menoa

Tulikasteensa autojen ja muiden moottoroitujen ajoneuvojen pariin Joni sai jo lapsena. Isän puuhastelua autotallissa seuratessa puraisi autokärpänen myös Jonia.

‒ Isä ei päästänyt räpläämään omia autojaan, joten harrastelu piti aloittaa omista laitteista. Ensimmäisiä kohteitani olivat mopot ja mikroautot, joiden kanssa tuli opeteltua. 13-vuotiaana sain ensimmäisen autoni, Joni kertoo.

Perusasiat Joni on siis opetellut itse ja isänsä kanssa, mutta taskussa on myös sekä autonasentajan että autosepän tutkinnot. Noin kahden vuosikymmenen sisään Joni on ehtinyt rakentaa yli 200 autoa. Valikoima koostuu monista erilaisista ajoneuvoista, mutta varmasti yksi näyttävämpiä on Jonin tallista löytyvä Chevrolet Blazer, jonka keulassa komeilee valtava Weran Tool Rebel -logo. Vuoden 1973 monsteri on varustettu 42-tuumaisilla renkailla, mikä tekee siitä Suomen korkeimman tieliikenteessä olevan Blazerin. Konepellin alla jyrisee 5,7 -litrainen moottori.

‒ Blazer on Suomessa rakennettu ja himoitsin sitä parikymmentä vuotta. Hankin sen itselleni käytännössä valmiina pakettina, mutta itse olen vaihtanut siihen sisustuksen, jousituksen ja vanteet. Myös autolle sopiva peräkärry on itse rakennettu, Joni valaisee.

Tuunaamillaan autoilla Joni kiertää vuosittain useita harrasteautoiluun liittyviä tapahtumia niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Yksikään auto ei kuitenkaan ole rakennettu pelkästään näyttelyitä varten. Ei myöskään Blazer.

‒ Jokainen projektini on pystyttävä katsastamaan tieliikenteeseen ja näin olen tehnytkin. Minussa on sen verran myös kuskin vikaa, joten haluan, että autoillani voi laillisesti ajaa myös normaalissa tieliikenteessä, Joni toteaa.

Suunnitelmissa eurooppalaiset urheiluautot

Vuosien varrella Joni on ehtinyt harrastella monien erilaisten autojen parissa, joita on haalittu ympäri maailmaa. Chevrolet Blazer erottuu Jonin rakentamien autojen joukosta valtavan kokonsa vuoksi, mutta varmasti yksi kauneimmista on täysin itse rakennettu kiiltävän vihreä superauto. Lamborghinia muistuttava kaunokainen on tehty runkoa myöden itse. Ainoastaan konehuoneesta löytyy valmis Chevrolet Camaron moottori. Tarvittaessa autot tehdään siis itse alusta loppuun, kun taas toisinaan Joni hankkii valmiimman kokonaisuuden. Osa autoista on hankittaessa täysiä romuja ja ne restauroidaan huippukuntoon.

‒ Nykyisin hankin mieluummin autoja, joiden kunnostaminen ei ole liian työlästä. Haluan tehdä yhden projektin kerrallaan ja näin aika riittää paremmin useampiin projekteihin, kun yksi homma ei vie kuukausitolkulla aikaa.

 

Joni on ehtinyt vuosien varrella toteuttaa monia unelmiaan, mutta haaveitakin yhä löytyy. Eräs tietty automalli siintää yhä Jonin suunnitelmissa.

‒ Alkuperäinen 1960-luvun AC Cobra on auto, jonka kimppuun en ole vielä päässyt ja sen haluan vielä joskus saada, hän haaveilee.

Kyseinen malli yhdisti aikanaan eurooppalaisen urheiluauton ja amerikkalaisen V8-moottorin ominaisuudet. Eurooppalaisten urheiluautojen suhteen Jonilla on myös toisenlaisia suunnitelmia. Toisinaan melko uhkarohkeitakin.

‒ Haluaisin rakennella erilaisia eurooppalaisia superautoja, kuten Ferrareita. Moni muu ei uskalla tarttua rälläkkään ja alkaa virittelemään uusiksi autoja, joiden arvo on satoja tuhansia, Joni virnistää.

Ennakkoluuloton asenne tekeekin Jonista erilaisen autojen rakentajan.

‒ Harrastajapohjaa on Suomessa paljon ja täällä on valtavasti osaamista. Ajokausi on lyhyt, joten Suomessa on talvella aikaa rakentaa ja virittää autoja. Asiat tehdään kuitenkin monesti samalla kaavalla. Haluan omalta osaltani olla erilainen ja viedä kulttuuria eteenpäin.