Cookie Settings

CHASSIS NO 009 0003 KREMER BROTHERS 935 K3

  • Moottori: 930/80
  • Vaihteisto: 930/60
  • BHP: 760
  • Valmistettu: 1979
  • Väri: Valkoinen

 

  • Ensimmäinen omistaja: Porche-Kremer (1980)
  • Toinen omistaja: Werner Hermann (1980-1982)
  • Kolmas omistaja: Jürgen Lassig (1982-1985)
  • Neljäs omistaja: Willy König (1986-1991)
  • Viides omistaja: John Greasley (1992-2008)
  • Seitsemäs omistaja: Nigel James (2008-2009)
  • Kahdeksas omistaja: Chris Goodwin (2009-)

Goodwoodin ”Festival of Speed”, eli Vauhdin Festivaali juhlittiin jälleen kesällä 2017. Weran tiimi oli mukana karkeloissa tänä vuonna jo kuudetta kertaa. Weran brändi oli vahvasti esillä 230 neliöisen esittelyteltan voimin, jossa festivaaliyleisö, autourheilufanaatikot, tallit sekä autoteollisuuden edustajat saivat oivan mahdollisuuden tutustua Weran tuotteisiin ja toimintaan. Neljä päivää kestänyt tapahtuma keräsi yli 200 000 ihmistä ihastelemaan maailman ikonisimpia kilpa-autoja sekä moottoripyöriä uniikissa ja idyllisessä Goodwoodin ympäristössä.

Tapahtuman teemana oli tänä vuonna: ”Suorituskyvyn huiput – Moottoriurheilun suunnannäyttäjät”. Tämä sopi Weralle erinomaisesti, sillä meillä oli asettaa tapahtumassa näytille ainutlaatuinen yksilö, joka sopi täydellisesti tapahtuman teemaan.

Vuosina 1980–1982 Wera omisti Porsce Kremer 935 K3 – kilpa-auton, jolla kilpailtiin menestyksekkäästi Saksan DRM-sarjassa, Le Mansin 24 tunnin kilpailussa sekä maailmanmestaruuskilpailuissa valmistajien ja kuljettajien sarjoissa.

Moottoriurheilun ystävät muistavat varmasti, kuinka radikaali Kremer Brothers nro. 5 – tiimi oli, todellinen suunnannäyttäjä. Tiimin rajoja rikkovan työskentelyn tuloksena syntyi auto, jonka suunnittelu oli, ellei jopa kaikkien aikojen, mutta ainakin oman aikansa säväyttävintä. Raivoisat 3,2 litran koneet kaksoisturboineen puskivat pakoputkista liekkejä, kun nämä ikoniset menopelit puskivat eteenpäin ympäri Euroopan moottoriratoja. Tänä päivänä vastaavanlaiset kilpurit ovat hiljalleen kadonneet kilparadoilta, joten sellaisen löytäminen kisakunnossa valmiina ajoon oli innostava hetki. Nyt, 35 vuotta auton syntyhetkestä, oli uskomatonta toivottaa vanha ystävä takaisin moottoriurheilun pariin.     Moottorin jylistessä auto kuulostaa ja näyttää yhtä hienolta kuin ennen vanhaan.

Porschen 935 K3 turbo – malli kuvastaa osaltaan kokonaisista aikakautta. Palataan vuoteen 1979, jolloin Klaus Ludwig istui tämän huipputehokkaan auton ohjaamossa. Auton, josta tulisi moottoriurheilun suunnannäyttäjä. Menopeli sai alkunsa Kölnin konepajalta, jossa Kremerin veljesten Erwinin ja Manfredin nerokas työskentely tuotti tämän autourheilun helmen.

Ensimmäisessä kilpailussaan Le Mansin radalla auto suoriutui erinomaisesti ja voitti näytöstyyliin. Rima olisi tulevaisuudessa asetettu korkealle.

Vuonna 1980 auto myytiin Weran tehtaan perustajalle Hermann Wernerille. Kaupan myötä Wera sponsoroi tallin toimintaa ja auto kaasutteli kilpailuissa Weran väreissä. Vuosina 1980-1982 autolla osallistuttiin Saksan meestaruussarjaan, jolloin kuljettajana toimi Edgar Dören ja kakkoskuskina Jürgen Lassig. Ensimmäinen kilpailu Weran tukemana ajettiin maaliskuussa 1980 Zolderin radalla Belgiassa ja lopputulos oli viides sija.

Menestyksekäs kausi sai sinettinsä, kun maailmanmestaruuskilpailuissa Monzassa Italiassa Dören ja Lassig peittosivat muut kuljettajat dramaattisessa sateen sotkemassa kisassa. Lopputuloksena kaksikko juhli maailmanmestaruutta.

Sittemmin auto kaupattiin tunnetulle saksalaiselle autoharrastajalle Willy Königille. Vuonna 1990 Konig juhli ”Epezial Tourenwagen Tropyn” voittoa. König kilpaili usean vuoden ajan Nürbürgringin radalla, kunnes auto vaurioitui pahoin rajussa kolarissa.

John Greasley osti ja kunnosti vaurioituneen auton. Samalla autoa muutettiin niin, että kuljettajan paikka siirrettiin oikealle puolelle. Greasley osallistui Britannian GT mestaruussarjaan ja voitti mestaruuden vuonna 1993. Königin omistuksen aikana autoon oli asennettu uusi moottori, mutta Greasleyn aikana autoon vaihdettiin takaisin alkuperäistä vastaava kone.

Hiljalleen auto katosi kilparadoilta ja useiden vuosien se oli käytännössä kadoksissa. Onnekkaan etsinnän jälkeen auto löytyi Britanniasta ja omistaja saatiin tavoitettua. Tämän jälkeen käynnistimme yhteistyön, jonka hedelmänä täysin kunnostettu ja kisakuntoinen kaunokainen tuotiin näytille tämän vuoden festivaaleille.

Oheisella videolla CHASSIS NO 009 0003 -kilpurin kurvailua voi ihastella ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Video sisältää myös arkistomateriaalia menneiltä vuosilta.