Mekaanikko, jonka sydän on täyttä rautaa!

Tool Rebels – sarjassamme haluamme tällä kertaa esitellä teille ”Mullin”. Uskomattoman taitavan mekaanikon, jonka intohimo ovat italialaisen moottoriteollisuuden klassikot. Hänen työskentelynsä klassisten menopelien parissa vaatii usein erityistä ammattitaitoa ja uskaliasta luovuutta. Työvälineenä näissä toisinaan jopa hullulta kuulostavissa projekteissa toimivat tietysti Weran työkalut.

Mulli on ollut Weran aktiivinen käyttäjä jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan ja hän on kohdistanut intohimonsa sekä ammattitaitonsa klassikkoautojen kunnostamiseen. Hän on jopa itse tehnyt ja tuottanut varaosia kaikenlaisiin klassikkoautoihin.

Vuosina 1957–1975 Fiat valmisti yli neljä miljoonaa legendaarista Fiat 500-mallista autoa. Kyseinen kulttimaineen saavuttanut auto on alle kolme metriä pitkä, minkä vuoksi Fiat 500:sta alettiinkin nopeasti kutsua nimellä ”cityauto”. Huolimatta pienestä koostaan 500 osoittautui erittäin suosituksi ja ennen kaikkea käytännölliseksi menopeliksi ympäri Eurooppaa. Kauneuskaan ei kuitenkaan ole ikuista, ja ikävä kyllä ainoastaan muutamat yksilöt ovat säilyneet ajan hampaissa.

Kun Mulli osti oman ”viisisatasensa” 1990-luvun alkupuolella, hän päätti kunnostaa sen alusta alkaen. Alun perin auto oli varustettu kaksisylinterisellä 479 cm3 – koneella (yleisesti 500 cm3), jonka teho oli ainoastaan 13 hevosvoimaa. Mulli päätti tuunata moottorin ja nyt konepellin alla jyrisee mahtavat 32 hevosvoimaa! Kun painoakin on alle 500 kiloa, tämä kone todella vie jalat alta! Voimaa on melkein yhtä paljon kuin BMW:n 1600:ssa sen parhaina päivinään!

Mulli myös muutti auton vaihteistoa tehden mahdolliseksi viidennen vaihteen lisäämisen. Näin alkuperäisestä Fiatista tuli mukavampi ja käytännöllisempi tämän päivän liikenteeseen.

Tässä ei suinkaan ollut vielä kaikki. Mulli asensi eteen uudet levyjarrut ja valmisti itse uuden sporttisemman pakoputken. Sisätiloihin hän vaihtoi lämmitettävät penkit ja teki niin ikään itse uuden keskikonsolin radioineen ja kaiuttimineen. Lopuksi hän vielä vaihtoi vanhat pölykapselit kokonaan uudelleen suunniteltuihin.

En yksinkertaisesti pitänyt alkuperäisistä, joten päätin tehdä kokonaan uudet, hän toteaa.

Kokonaisuudessaan Mullin tekemät lisäykset ja uudelleenrakennetut osat ovat selkeästi nähtävissä piskuisen menopelin yleisilmeessä.

Astuessamme peremmälle Mullin autotalliin löydämme toisenkin aarteen, nimittäin PX 125 Vespan. Tämä kyseinen yksilö valmistettiin vuonna 1981. Se ehti kerätä pölyä tallin nurkassa lähestulkoon vuosikymmenen, kunnes Mulli päätti käydä sen kimppuun. Kuten kuvista näkee, täysin entisöity Vespa näyttää melkeinpä uudelta. Kuten hänen Fiatinsakin, myös Vespa on rekisteröity tieliikenteeseen.

Vaikka kyse on arvokkaista näyttelyesineistä, ne eivät ole täällä ainoastaan esittelyssä, vaan myös käytössä, Mulli kertoo ylpeänä.

Mutta ei tässäkään vielä kaikki! Kun katsomme vielä syvemmälle Mullin aarreaittaan, löydämme yhä enemmän italialaisia klassikoita! Tallin uumenissa säkenöi valkoinen kaunokainen Vespa PX 200 ja lisäksi myös Vespa PX80 sekä Vespa 90ss.

Mulli kertoo, että PX 80 Vespan hän pelasti romuläjästä. Yli vuoden ajan hän kunnosti moottoria ja vaihteistoa sekä entisöi menopelin runkoa. Mullin intohimo klassikoitaan kohtaan todella näkyy ja hänen omistautuneisuutensa on käsin kosketeltavaa.

Kun löysin tämän Vespan, se oli niin surkeassa kunnossa, että kuka tahansa muu olisi luovuttanut ja jättänyt sen omaan arvoonsa. Itse näin siinä haasteen ja halusin antaa sille uuden elämän, hän valaisee.

Viimeisenä, muttei vähäisimpänä Mulli esittelee ylpeänä 90ss Vespaansa, jonka hän sai aikanaan työkaveriltaan.

Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö Mulli olisi todellinen Tool Rebel. Hän näkee potentiaalia sellaisissa autoissa ja muissa menopeleissä, jotka moni muu olisi valmis julistamaan ongelmajätteeksi. Hänen omistautuneisuutensa avulla näemme tieliikenteessä upeita vanhan ajan helmiä, mikä tekeekin hänestä mekaanikkona poikkeuksen. Ruosteiset ja lian peittämät raadot, joita joku voisi myös romuksi kutsua, ovat hänelle mahdollisuus ja ahkeran uurastuksen avulla me kaikki saamme nauttia näistä uudelleensyntyneistä klassikoista. Me toivomme, että tämän kaltainen intohimo inspiroi ja innostaa myös sinua, kuten se innostaa meitäkin.